Menurut Rohani Abdullah (2003), ruang dalam bilik darjah prasekolah seharusnya dibahagi kepada pusat pembelajaran tertentu bagi membolehkan;
- Murid nampak lebih jelas pilihan ruang bai menjalankan aktiviti tertentu. Contohnya, pusat estetika dan daya kreatif bagi menjalankan aktiviti seni dan kraf.
- Pusat tersebut boleh digunakan bagi mempamerkan dan menyimpan alatan yang bersesuaian. Contohnya, alat permainan blok disimpan di rak pusat manipulatif.
- Murid-murid dapat memilih ruang kegemaran mereka semasa mereka menjalankan aktiviti bebas.
- Bahan berkaitan yang mudah diambil dan disimpan oleh murid-murid. Ini menggalakkan kemahiran murid-murid bagi menyusun mengikut jenis, bentuk, warna dan sebagainya.
Pusat pembelajaran atau sudut yang perlu ada dalam sebuah bilik darjah prasekolah berdasarkan komponen pembelajaran ialah;
- Pusat bahasa,
- Pusat manipulatif,
- Pusat drama atau main masak-masak.
- Pusat seni dan kraf,
- Pusat kognitif (sains dan matematik),
- Pusat teknologi,
- Pusat kerohanian dan moral, dan
- Pusat perbualan awal.
No comments:
Post a Comment