Wednesday, April 11, 2012

GEMPA BUMI DI ACEH 11 APRIL 2012 – AMARAN TSUNAMI DIKELUARKAN

Agensi mitigasi bencana Indonesia menghantar pasukan penyelamat ke Aceh, susulan gempa bumi kuat bermagnitud 8.7 hari ini, yang disusuli dengan amaran tsunami yang dikeluarkan kerajaan Indonesia. Gempa bumi kuat itu menyebabkan bekalan elektrik di beberapa wilayah terputus, manakala orang ramai bergegas ke kawasan lebih tinggi.
Gempa bumi sangat kuat dirasai, bekalan elektrik terputus, jalan menuju ke kawasan tinggi sesak dan kedengaran siren di merata tempat. Bacaan ayat suci al-Quran kedengaran di semua masjid.
Jakarta – Badan Meterologi Klimatologi dan Geofisika (BMKG) mengatakan gelombang tsunami sudah terdeteksi di Sabang dan Meulaboh, Nanggroe Aceh Darussalam. Berdasarkan data dari BMKG, akibat gempa berkekuatan 8.3 pada Skala Richter yang terjadi pada Rabu (11/4/2012), sekitar pukul 15.38 WIB, telah terdeteksi tsunami di Sabang pada pukul 17.00 WIB, dengan ketinggian 0,06 m dan Meulaboh pukul 17.04 WIB setinggi 0.8 meter. – Petikan Inilah.com
Menurut maklumat media Indonesia, gempa berkekuatan 7,6 Skala Richter telah melanda Nangroe Aceh Darussalam. Gempa itu berada di koordinat 2.32 LU, 92.82 BT. Kedalaman gempa berukuran 10 kilometer. BMKG mengeluarkan peringatan adanya potensi gelombang tsunami untuk wilayah Provinsi Aceh, Sumatera Utara, Bengkulu, dan Lampung.
Amaran tsunami turut dikeluarkan oleh Agensi Geofizikal Indonesia. Gegaran tersebut turut dirasai di Melaka, Pulau Pinang dan Selangor. Jadi kita semua perlu berjaga-jaga dan elakkan dari berada berdekatan kawasan pantai. Ini kerana ada maklumat mengatakan Ombak tsunami dijangka tiba di Georgetown pada 9.11pm dan Port Dickson pada 2.10am. Takut sekiranya berlaku kejadian tsunami.
Amaran tsunami ditarik balik sekitar Lautan Hindi 

BANDA ACEH: Amaran tsunami yang dikeluarkan di sekitar Lautan Hindi ditarik balik beberapa jam selepas dua gempa bumi kuat menggegarkan perairan barat Indonesia. 

Gempa bumi berukuran 8.6 dan 8.2 magnitud mencetuskan cemas petang tadi.

Penduduk di kawasan bandar persisiran pantai menyelamatkan diri ke tempat tinggi dengan menaiki kereta dan menunggang motosikal.

Sementara itu, Pusat Amaran Tsunami Pasifik di Hawaii menarik balik pemantauan tsunami bagi kebanyakan kawasan di Lautan Hindi beberapa jam selepas gempa bumi pertama.

Bagaimanapun amaran tsunami masih dikekalkan di Indonesia, India, Maldives, Sri Lanka dan Kepulauan Diego Garcia.

Kemusnahan besar atau ombak tsunami tidak dilaporkan setakat ini. - AP (BH Online)
Malaysia juga turut terkena tempiasnya disekitar Perlis, Pahang, Kuala Lumpur, Selangor, Pulau Pinang dan Kedah gara2 gempa bumi ini.....Namun alhamdulilah, Malaysia sudah terkeluar daripada amaran tsunami..cuma Singapura & Indonesia aje belum lagi...
Gempa bumi dan segala macam bentuk malapetaka adalah suatu peringatan daripada Allah Ta'ala terus kepada kita agar kita kembali kepadaNya.. Bukan hanya dengan membiarkan saja timbul rasa takut dan bimbang sahaja dengan keselamatan kita di dunia, namun selamilah hikmah yang Allah telah jadikan itu kedalam hati kita.. Ini menyedarkan kita akan 'kesengsaraan' dan 'ketakutan' di akhirat lebih parah dan hebat daripada semua 'kesengsaraan' dan 'ketakutan' yang ada di dunia ini..Sebenarnya bala dan malapetaka yang terjadi adalah kerana tangan2 manusia sendiri yakni semuanya berpunca daripada manusia sendiri, dari segi kerosakan, kemaksiatan dan segala kemungkaran yang berlaku.
"...Telah nampak kerosakan di darat dan di laut disebabkan perbuatan tangan manusia, supaya Allah merasakan kepada mereka sebahagian dar (akibat) perbuatan mereka, agar mereka kembali (ke jalan yang benar)." - Ar-Ruum; ayat 41
Jangan salahkan alam, jangan salahkan sesiapa...Namun salahkan bangsa manusia kerana kita telah merosakkan dunia dengan sifat zalim kita iaitu 'tidak meletakkan sesuatu kena pada tempatnya'...seperti pemerintahan, memberikan kuasa dan sokongan kepada pihak yg tidak mahukan Islam dan sebagainya...
Gempa bumi dan gegaran yang berlaku adalah suatu tanda kecil kiamat.. Sesungguhnya bumi ini sudah terlalu uzur dan berusia, sepertimana dalam peristiwa israk mikraj Rasulullah, dimana Rasulullah telah melihat seorang perempuan tua yang telah bongkak dan sangat berusia, lalu baginda telah bertanya kepada Malaikat Jibril, siapakah dia? Lalu Malaikat Jibril menjawab, itulah dunia dan begitulah usia dunia ketika saat itu... 

Maka, bagaimanakah usia dunia pada ketika ini? Renungkanlah.. Kita sudah hampir kepada pengakhiran kehidupan dunia..
[Allah Swt hantar signal di Acheh, hampir satu dunia berdoa. Allah Swt hantar signal di Palestine, berbillion muslim berdoa. 

Kalau Allah Swt tak hantar signal, kita mungkin dalam kealpaan sombong tidak berdoa. kan? Dan ada juga yang masih tak sedar dgn signal... kita kena sedarkan mereka kan? :) Wal-Asr. - Ustaz Maghrib Tadi

Allah Swt ingin mendengar hamba-hambanya berdoa kepadaNya] - iluvislam.com
Tanya pada diri, fikir mengikut iman... 
Tafadhal, Wallahua'alam

Sekadar bingkisan;
-Tarianpena-

No comments: