Saturday, May 19, 2012

Muhasabah Diri

Baru selesai study group.. Buka fb & blog seketika... Sambil2 tu nak buat nota untuk bab 9 yg tak siap lagi...Paper AR @ PRA3113... Kena struggle lebih... Jika owg lain baca & faham 3x kali aku kena 9x.... Biar penat otak & akal sekarang, nanti lepas final exam boleh rehat2 berjimba ke Sabah (Kota Kinabalu) bersama Ieja sambil ambil gambar.... Tak SABAR!!!

Masa belek2 group di fb aku, aku tertarik pada 1 post yg dibuat oleh hamba Allah ni... RIngkas, padat & terus menusuk ke jantung hati.... Post beliau begini;

"Budak2 sekarang lebih suka tido lewat, kononnya mahu study lebih... Maklumlah, nak jadi BEST STUDENT.. Baguslah kalau ada cita2 begitu.. Tapi yg sedihnya, bila tido lewat malam, esok SUBUH tinggal mcm tu je.. SCORE dlm EXAM lagi penting dari SCORE utk AKHIRAT... ~ Ingatlah, hidup kita sementara shj, mana tau lepas kita baca status nie, nyawa kita akan diambil oleh Malaikat Maut, Sia2 je... Peringatan bersama khas utk diri sndri:)..."

Fuh!! Ayat terkesan di hati... Aku jugak mcm tu... Kadang2 tu alpa sgt terleka buat kerja @ study sampai tak TERSOLAT & TERLAMBT.... Allahuakbar! Allah Maha Esa... DIA permudahkan segala urusan aku & makbulkan permintaan aku... Tapi utk-NYA tiada sgt usaha aku.... Tu dulu... sekarang mcm tu jgk sikit2 cuma SOLAT tak tinggal kecuali time2 yg dapat keistimewaan (hahah) cuma masih melambatkan waktu... Itulah sikap aku, jika buat kerja memang akan fokus sampai tak sedar masa telah berlalu dengan pantas... Ayah Mak aku selalu pesan, solat jgn tinggal..Baca Al-Quran selalu.... Siapalah aku ini, hamba Allah yg selalu alpa & terleka dgn mainan syaitan... Mohon Allah menjauhkan segala sikap negatif dalam diri ini...amin

Terima kasih kepada beliau... Sekurang2nya, post begitu membuatkan kita sebagai hamba Allah berfikir, walau sehebat mana kita, walau sesibuk mana kita...DIA yang menentukan segala2nya.... Kita manusia hanya mampu merancang... DIA penentunya.... Berdiri  & duduk kita tak sama tingginya.... Beringatlah selalu & saling mengingati sesama hamba Allah....Wallahualam...




tarianpena

1.17am
19.05.12

No comments: