Tuesday, October 22, 2013

Husnuzon...

Pernah tak alami rasa berprasangka pada orang disekeliling kita?

Hehe.. tak payah nak tipu jika aku cakap tak ada!
Ofcos lar ada!!
Tapi selalu atasinya dengan senyum & husnuzon walaupun payah..

Kebetulan aku tertengok post2 daripada page Aku Islam & Ustazah Fatimah Syarha di FB masing2 terdetik pulak di hati nak berkongsi & untuk ingatan diri aku yg tak seberapa ini..

Let's check out!!

Prasangka itu ada dalam hati yang tidak menyiasat dengan teliti tentang sebab sesuatu perkara terjadi...lalu, hati meneka2 sendiri tanpa bukti.. tanpa kita tahu perihal sebenar yang menyebabkan begitu dan begini. Jadi, adilkah kita?

Berprasangka baiklah sesama manusia, di mana ada kesilapan jelas nyata,tegurlah dengan berhemah bukan mengumpat mengata....jika tidak jelas apa adanya, bersangka baiklah supaya hati bebas dari dicemar hasutan syaitan yang sedang mencucuk untuk memutuskan ukhwah yang terbina...

Tip Hablum minannas.

Jadilah peguam bela kepada orang yang diumpat depan kita.
Datangkan 70 sebab dulu untuk baik sangka.
Jika kita mendengar perihal seseorang, 
rujuklah orang itu sendiri atau tulisannya sendiri, bukan dari mulut orang.

Sebelum melatak label pada orang lain, koreksilah diri sendiri, boleh jadi kita lebih layak untuk label itu.
Sentiasa positif pada semua orang.
Hidup lebih bahagia. Insya Allah.


Yeah.. jelas untuk ingatan kat diri aku ni..
Jangan terlalu percayakan orang disekeliling kita
Berbaik dengan semua orang
Relaks kan diri kita daripada anasir2 yg tidak baik..

CHem!!!
Happy besday!!
May Allah bless you!!

**Eh tiba-tiba..hahah**

No comments: